طراحی داخلی مسجد

طراحی داخلی مسجد

طراحان آریا در این مقاله راجع به  طراحی داخلی  مسجد برای علاقمندان به طراحی داخلی سخن می گوید.اگر به دنبال مدرن ترین سبک های طراحی داخلی دنیا هستید؛با طراحان آریا همراه باشید.

مسجد به عنوان مشخصه معماری اسلامی، نقش مهمی در بازتاب شکوه خدا در دین اسلام ایفا می کند و بنابراین باید توجه ویژه ای به کوچکترین جزئیات طراحی داشته باشد. زیباترین مساجد در جهان قادر به رسیدن به یک طراحی بسیار موفق برای نشان دادن عظمت خداوند بوده اند، که عمدتا با استفاده از کار هنری با کیفیت بالا و تمرکز بر ارزش های زیبایی شناسی است. در عین حال، نیاز به عبادت در محیط آرام و زیبا یکی از نیازهای اساسی بشریت است. به همین دلیل، زیبایی داخلی داخل مسجد به عنوان بخش مهمی از طراحی مسجد شناخته شده است. طراحی داخلی زیبا و عرفانی می تواند یک پیوند قوی میان شخص و مسجد ایجاد کند به طوری که او احساس می کند که خواستار صرف زمان بیشتری در چنین مکان می شود.
مسجد جامع ابن جبل نمونه ای جالب از مسجد مدرن در شهر لستر است. ساخت مسجد ۱۵۰۰ متر مربع از سال ۲۰۱۶ توسط انجمن گودوود و آموزش و پرورش آغاز شد.
طراحی داخلی مسجد اسلامی لستر مدرنیته را با سبک اسلامی در طراحی و دکوراسیون داخلی آن ترکیب می کند.

طراحی داخلی مسجد
طراحی داخلی مسجد

مساجد، که جای عبادت برای مسلمانان در سراسر جهان است، معمولا طرحهای داخلی سنتی و ساختار سختگیرانه را شامل می شوند. اما با توجه به این که جهان به طراحی معاصر تبدیل شده است، کجا این طرح های مسجد کلاسیک را ترک می کند؟
در کل، معماران و طراحان بی شماری نشان دادند که پیروی از دستورالعمل های معمول برای طراحی مساجد تنها راه ارائه این مکان عبادت نیست – مساجد نیز اشکال معماری هستند که می توانند از طریق طراحی مدرن تفسیر شوند.
سالن دعا در طراحی داخلی مسجد اسلامی لستر، منطقه اصلی مسجد محسوب می شود و برای نماز کنگره مورد استفاده قرار می گیرد. طبقه بالا شامل کلاس ها و مناطق اداری می باشد.

سقف ورودی، و مخصوصا گنبدی که با شکل های هندسی تزئین شده است، به گونه ای طراحی شده است که در طول روز، ترکیبی از نور و سایه بازی در دیوارها و سقف، بازتابی از آسمان در داخل مسجد است. آرچها و اشکال هندسی هندسی به شیوه ای نوین در طراحی داخلی مسجد اسلامی اسلامی لستر مورد استفاده قرار گرفته اند.

مسجد معتز ابن جبل، مرکز اسلامی گودوود در لستر، در خدمت جامعه مسلمان محلی در مناطق ایینگتون و گودوود است.

برای ورود به مسجد، نمازگزاران می توانند از طریق یک منطقه باز به یک منطقه نیمه باز، که به یک منطقه گنبد شیشه ای وصل شده است، وارد شود. حلقه اطراف گنبد با خوشنویسی اسلامی است که به نظر می رسد در آسمان با آسمان آبی از طریق گنبد شیشه ای دیده می شود. آسمان نیز در حوضچه کوچک آب واقع در وسط سالن نماز منعکس شده است. سیستم عامل های باریک برای نمازگزاران در اطراف حوضچه قرار داده شده است، در حالی که قفسه های باز برای کفش، منطقه ورودی در طراحی داخلی مسجد اسلامی اسلامی لستر را پوشش می دهد.

طراحی داخلی مسجد
طراحی داخلی مسجد

دو درب ورودی کامل با دکوراسیون طلایی تزئین شده اند، پرستاران را به سالن اصلی هدایت می کنند. نور طبیعی در این منطقه وجود ندارد این فضای نیمی از نور و نیمه تاریک ایجاد شده است تا ذهن پرستش را از شلوغی جهان خارج پاک کند و او را برای همبستگی با خدا آماده سازد. نورهای سقف کم نور تنها نور در اتاق را فراهم می کنند. لامپ های کوچک درون سقف در میان هندسه قرار گرفته اند تا ستاره ای پر از ستاره را تقلید کنند. طرح های هندسی نیز بر روی دیوارهای سالن قرار گرفته اند. قلعه های طلایی کت و کمد های کوچک نیز در سالن برای اقلام شخصی ملحدان مورد توجه قرار گرفته اند. چراغهای مستطیلی که در سقف و دیوارها قرار دارند، زیبایی و عرفان طرح های هندسی را در طراحی داخلی مسجد مدرن اسلامی لستر تقویت می کنند.

سالن نماز مهمترین بخش مسجد است. به طور معمول، تمام سالن نماز سقف بالا از دیدگاه پرستش کنندگان است تا آنها توجه خود را به قبر (جهت مکه) هدایت کنند. اما در این مسجد، چون بعضی از ابزارهای کاری باید زیر سقف پنهان شده باشند، ما به طور طبیعی گزینه ای برای سقف بالایی نداریم. طراحان ما در مورد راه های مختلفی برای غلبه بر این چالش بحث کرده اند و در نهایت ما با استفاده از آینه ها با نقوش هندسی ظریف در شکل نیمه گرد در هر دو طرف سالن رفتیم، که احساس سقف بالاتر را نشان می دهد.

لوستر دست ساز می تواند در وسط سالن نشان داده شود و توجه به جهت نماز و محراب را جلب کند. بخش های دیگر سقف با طرح های هندسی ساده و لامپ های کوچک پیچیده لوستر، مانند سیستم خورشیدی ما تزئین شده اند. آیه های قرآنی که در طلا نوشته شده اند، در دایره درونی این منظومه شمسی، خوشنویسی عربی دیده می شود.

دیوار اصلی قیبلا از یک دیوار الگو با حکاکی هندسی ساخته شده است. نورهای ویژه برای نام خداوند و پیامبر درخشندگی در قابهای طلایی روی دیوار در طراحی داخلی مسجد اسلامی اسلامی لستر مورد توجه قرار گرفته است.

طراحی داخلی مسجد
طراحی داخلی مسجد

بیشتر نور به محراب که در مرکز قرار دارد اختصاص داده شده است. به سمت چپ و راست آن مناطق از جایی که امام سخنرانی می کند.

قفسه های کوچک در هر دو طرف سالن قرار گرفته اند تا قرآن و سایر کتاب های مقدس را حفظ کنند.

در گوشه ای از این سالن یک درگاه ساده است که ما را به کتابخانه خصوصی و بازدید از اتاق هدایت می کند. خوشنویسی عربی که آیات قرآن را نشان می دهد در هر نوبت دیده می شود.

سالن نماز در طبقه اول برای مردان اختصاص داده شده است. منطقه برای وضو و دستشویی در نزدیکی سالن نماز برای دسترسی آسان قرار داده شده است.
منطقه وضو آقایان، در حالی که بسیار ساده و معاصر، با سرامیک بافت رنگارنگ طراحی شده است.

طراحی داخلی مسجد
طراحی داخلی مسجد

کف بالایی به سالن دعا خانم ها و منطقه توالت اختصاص داده شده است. کلاس های درس طراحی شده اند تا به عنوان اتاق نماز خانم ها مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، در دیوار که در جهت Qiblah است، یک محراب ساده نیز علاوه بر قفسه های کتاب، به مستقیم پرستش کنندگان برای نماز قرار داده شده است.

در طراحی داخلی مسجد اسلامی لستر، عناصر استاندارد و سنتی مسجد با زیبایی با تکنولوژی مدرن ترکیب شده اند. دیوارهای تزئینی با حکاکی های کاملا هندسی، ورق های فلزی و چوبی با خطوط طلایی در پس زمینه آبی، و طلای نقاشی با نمادهای سنتی مسلمان در سراسر مسجد دیده می شود.

نکته جالب در طراحی این مجموعه، وجود یک مفهوم انتزاعی و استفاده از هندسه مدرن و معماری مدرن است به جای اینکه به طور کامل معماری اسلامی را تقلید کند. طراحی هندسی بر روی گنبد شیشه ای نور را به مسجد هدایت می کند و سایه های زیبا ایجاد می کند در حالی که نوردهی متمرکز در سالن دعا به عبادت کنندگان منظومه شمسی یاد می کند.

سادگی شکل، ماده و هندسه طراحی داخلی  مسجد مدرن اسلامی لستر، همراه با استفاده از الگوهای فضایی مساجد تاریخی و جزئیات سنتی مانند دیوارهای شبکه و خوشنویسی اسلامی، کلیه روش های کلی طراحی مسجد را نشان می دهد؛ یعنی توجه به سنت های اسلامی در ساخت مساجد و بیان آن با یک زبان مدرن است.

جهت تماس با کارشناسان طراحان آریا با شماره های ۰۲۱-۲۶۱۱۶۶۹۸ تماس حاصل نمایید.